Voor onze montageteams, die al langer in Land Rover Defenders rijden, hebben we 9 nieuwe Defenders aangeschaft. Nu hoor ik u denken; Land Rover heeft toch geen elektrische Defenders? Wat gebeurt er dan met de duurzaamheidsgedachte van Acon?

Ik zal het u proberen uit te leggen. Onze keuze betreft de MHEV variant, deze Mild Hybrid techniek zorgt voor aanzienlijke afname van de uitstoot van CO2. Uiteraard voldoen deze auto’s aan de aller hoogste en nieuwste Euro6 normen. Deze Defenders tanken we vanzelfsprekend af met biodiesel. Daarbij hebben we in onze vergelijking serieus gekeken naar de levensduur-CO2 uitstoot van vele modellen, ook van de elektrische mogelijkheden. Ook deze hebben een behoorlijke CO2footprint. Bij het fabriceren van een auto wordt namelijk de meeste CO2-uitstoot veroorzaakt, niet bij het gebruik.

Door de constructie én aluminium opbouw gaat een Defender plusminus 4 tot 5 “normale” autolevens mee. Ongeveer 70% van alle Land Rovers die sinds 1946 de fabriek hebben verlaten rijden nog steeds. Juist dat is, ons inziens, zuinig omgaan met grondstoffen.

Maar behalve de milieutechnische aspecten moeten wij ook met de praktische eigenschappen en gevolgen van een voertuig voor de montageteams rekenen.

Bijvoorbeeld: Als onze teams ’s nachts een Spoorwegovergang midden in een agrarisch gebied veiliger maken, is er geen laadpaal in de buurt. En na een nacht hard werken willen onze mensen wel graag naar huis. Ook bij het plaatsen van beschoeiingen en wildafrasteringen is het fijn als je over een krachtige 4×4 kunt beschikken die je weer veilig thuisbrengt.

Om het aantal voertuigen dat wij in een project inzetten te beperken worden heel veel van de benodigde materialen en gereedschappen op aanhangers meegenomen. Deze kunnen (met dit voertuig) tot 3.500 kilo bedragen. Dat is een aanhangergewicht dat in de markt van elektrische en hybride voertuigen niet bereikbaar is. Hiermee besparen wij dan ook de uitstoot die extra in te zetten voertuigen zouden veroorzaken.

Dit zijn redenen die voor ons, ondanks (maar misschien wel juist daarom) dat we de hoogste trede op de CO2 prestatieladder hebben, toch voor deze schone diesel 4×4 zijn gegaan. Juist omdat we in de volle breedte aan het milieu denken!