Op de website van Search (http://www.duurzaamheid-search.nl) staat een mooi artikel over de jongste aanbestedingsprocedure bij ProRail. Hieronder staat de integrale tekst van het artikel.
Kilometers hekwerk langs het spoor. Een raster om het wild te beschermen. Geluidsschermen langs de snelweg. Acon BV zorgt hiervoor in Nederland. Bij de aanbesteding van deze klussen is duurzaam werken inmiddels één belangrijk criterium. Hoe toon je dit aan? Search Consultancy hielp het bedrijf bij een uitgebreid aanbestedingstraject van ProRail en kijkt vooruit naar de kansen die er liggen voor duurzame organisaties.

Alleen duurzame organisaties doen mee

Voor bedrijven die aan grond, weg en water werken is het sinds een paar jaar realiteit. Aanbesteders als ProRail, maar ook de overheid gunnen projecten aan bedrijven die duurzaam werken. Martin van Thulden van Acon: ‘Voor nieuwe bedrijven wordt het een uitdagende stap om mee te dingen naar projecten van ProRail. De sector is nu al zover ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid, dat je een aanbestedingstraject verliest als je niet duurzaam werkt. De virtuele korting is vaak 10% van de aanneemsom en de concurrentie is zo groot dat je deze korting écht niet kan missen. Dit geldt zeker niet alleen bij ProRail, ook provincies lopen voorop met criteria rond duurzaamheid.’

Duurzaamheidsplan telt

De duurzaamheidscriteria blijven zich ontwikkelen. Zaak dus voor ondernemers om voorop te blijven lopen. ‘Voorheen telde alleen de CO2-prestatieladder mee als criterium, nu was het bij het afgelopen project bij ProRail vereist om een uitgebreid duurzaamheidsplan op te leveren. Door samen met Search Consultancy een complete ketenanalyse van het uitgevraagde werk op te stellen, slim te kijken naar verbeterpunten en deze door te berekenen naar CO2-besparing hadden we een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie. Het was leuk om te zien dat ProRail uit zichzelf aangaf erg onder de indruk te zijn van de gedegen berekeningen in de ketenanalyse en de originele ideeën in het Plan Duurzaamheid’.
Investeringen versneld door aanbestedingen.

Acon loopt inmiddels voorop op gebied van duurzaam ondernemen, gestimuleerd door de vraag vanuit de markt. ‘We hebben het hoogste niveau op de CO2-prestatieladder bereikt en dat vraagt om continue verbetering en innovatie. Zonder twijfel zijn recente investeringen als de glasfolie op onze ramen, onze zonnepanelen en een hybride lichtmast voor nachtwerk hierdoor sneller verwezenlijkt. De duurzaamheidscriteria bij aanbestedingen hebben dus echt een directe invloed op onze organisatie! Het is ook leuk om te zien dat dit bij de jaarlijkse CO2-audit ook echt wordt gewaardeerd.’

Voordelen voor alle soorten branches

Een korte blik op de website aanbestedingskalender.nl leert dat de commerciële kansen voor duurzame organisaties niet alleen binnen de bouwsector te vinden zijn. Van de 23.000 aankondigen die er nu binnen Nederland lopen, heeft meer dan 1.100 een duurzaamheidscriterium. Zo is te lezen dat een meubelfabrikant zijn scoringskansen verhoogt bij een Cradle to Cradle-certificaat waarmee zij aan gemeenten aan kan tonen dat zij duurzame kantoormeubelen leveren. Een schilderbedrijf heeft een grotere kans om een opdracht bij een scholengemeenschap binnen te halen met een CO2- of MVO-certificaat. En een leverancier van duurzame kantoorartikelen zal bij openbare aanbestedingen een grotere kans maken dan een reguliere aanbieder. Het opstellen van een levenscyclus analyse (LCA) zal hier dus direct voor commerciële kansen zorgen.

Aantoonbaarheid

De criteria die gesteld worden bij aanbestedingen zijn zeer divers. Ook sociale aspecten (social return en de sociale voorwaarden) of onderwerpen als de circulaire en biobased economy komen terug in het inkoopbeleid van overheden.’ Natuurlijk draait het hier vooral om aantoonbaarheid. Juist bij aanbestedingen moeten bedrijven op een transparante manier aantonen waarom hun dienst of product duurzamer is dan die van de concurrenten. Door duurzaamheid meetbaar en vergelijkbaar te maken, worden alle goede intenties en investeringen omgezet in commerciële kansen. Met een grotere winst tot gevolg!
Geschreven door: Martijn Weening